Sivut

Blogin uusi teemalaulu: Lord of the Lost - noituLOVEr (= Love Revolution!), lyriikkavideo


Sananen Markolta

Sinä konservatiivinen kristitty, joka ehkä eksyit tänne, ennen
kuin edes harkitset arvostella, harkitse seuraavaa: Voitto Viron mietteitä uskosta!

Kuten
Gandhi sanoi: "Pidän Kristuksestanne. En pidä kristityistänne. He ovat niin erilaisia kuin Kristuksenne."

- Rakas Jeesus, varjele minua seuraajiltasi!

"Kristityt: aina kun sanotte, 'minä puhun vain totuuden rakkaudessa', mitä ihmiset oikeasti kuulevat on: 'Minä olen mulkku.' Joten lakatkaa sanomasta niin. Paitsi jos olette. Siinä tapauksessa jatkakaa... kai." - John Shore

Suvaitsevaisuus on minulle itseisarvo, mutta suvaitsemattomuuden suvaitseminen on älytön vaatimus; minä en ole tekemisissä negatiivisten ihmisten ja suuntausten kanssa! (Katso alla "Suvaitsevaisuusparadoksi"!) En hyväksy ainuttakaan lahkoa, joka ei hyväksy minua, ehdoitta.
Tämä blogi ei ole pyhimyksiä eikä lampaita varten.

Olen pahoillani jos asenteeni tuntuu kärkevältä, mutta minä olen jo kauan sitten saanut tarpeekseni vastustajiemme argumenteista, enkä koe kutsumuksenani yrittää "ymmärtää" tai "keskustella"; heille minulla ei ole mitään sanottavaa.

Niin maailmankatsomukseni kuin ennen kaikkea elämäni ja elämän asenteeni on kokenut valtavia mullistuksia 2015 vuoden lopusta alkaen, josta voit lukea blogissani Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.
Tämä blogi alkoi puhtaasti kristilliseltä pohjalta, ja useimmat kirjoitukset käsittelevätkin kristinuskoa: kaikki mahdolliset kysymykset sen pohjalta on varmasti käsitelty!
Sitten hylkäsin ensin kristinuskon vakaumuksenani ja laajensin kirjoitusten näkökulmaa - myönnän, että tarkoituksella myös hiukan provokatiiviseen suuntaan;
nyt olen kääntynyt buddhalaisuuteen, eikä kristinusko enää kiinnosta minua millään muotoa. Se ei tietenkään tee tyhjäksi tekemääni työtä, jos se voi olla avuksi jollekin.
Sitä paitsi puolisoni kanssa käymme joka tapauksessa Sateenkaarimessuissa, ei se ole pois suljettua. Nykyään on vaikeaa keksiä uutta sisältöä tähän blogiin, jonka aihe on niin spesifinen.

Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: henkilökohtaisia viestejä en tietenkään julkaise. Muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata jos niin haluat! Ja luonnollisesti ainoastaan asiallisia ja ystävällisiä viestejä, kuten kuka tahansa ajatteleva ihminen ymmärtää!

15.10.07

Eero Jokela seksuaalisuuden teologiasta...


Kirjassa Näen Jumalan toisin; kristinuskon feministisiä tulkintoja. (Toim. Pauliina Kaunulainen ja Aulikki Mäkinen) Kirjapaja Oy 2006.

Lesbo-, homo- ja queer-teologien mukaan tulkintahistoriallisesti esimerkiksi Uuden testamentin näkemykset seksuaalisuudesta ovat meidän ajallemme vieraita, ja siksi ne on pyrittävä tulkitsemaan uudelleen. Tehtävä ei ole helppo, mutta se on kirkon uskon ja teologian jatkuva haaste: miten omassa ajassamme voidaan ymmärtää kristillisen uskon keskeisin sisältö?

Seksuaalisuuden teologian kannalta mielenkiintoisinta on ilmiö, jonka queer-teologit ovat nähneet taustasyyksi kirkon teologian epäonnistumisessa siinä, miten se kohtaa heteroseksuaalisesta parisuhdenormista eroavan halun. Vanhassa kirkossa oli itsestään selvää, että kaipuun ja halun, siis eroksen, kohde ei pohjimmiltaan 0llut toinen ihminen, oli tämä sitten samaa tai eri sukupuolta, vaan Jumala. Ihmisen ajattelukykyä korostanut modernismi jätti taustalle rationaalisuuden ulottumattomissa olevan tavan lähestyä Jumalaa. Ymmärrys ihmisen eroksen yhteydestä ihmisen hengellisyyteen heikkeni teologiassa. Halun transsendenttinen näkökulma menetettiin, halu biologisoitiin ja samaistettiin seksuaalisuuteen. Näin ihmisen eros yhdistettiin valistusajan ajattelussa yksinkertaisesti ihmisen lisääntymisviettiin.

Sen sijaan, että rakkaus löytäisi päämääränsä Jumalasta, löysi se modernismin kristillisyydessä päämääränsä heteroseksuaalisesta avioliitosta, kuten ruumiin teologiasta kirjoittava Ola Sigurdson asian kärjistää. Samalla kun eros ja seksuaalisuus samaistettiin, vahvistui kristillisen tradition heteronormatiivisuus verrattuna kirkon varhaisempaan historiaan. Muutos oli suuri. Vielä keskiajan kirkon hengellisten virtausten ja teologian äärellä näkee moderniin aikaan verrattuna hämmentävän ruumiin, seksuaalisuuden ja pyhän yhdistämisen, ruumiin rajojen hälvenemisen ja myös sukupuoliroolien sekoittumisen ja ylittymisen.
Valistuksen aikana lähti liikkeelle koko ihmiskuvan biologisoituminen ja maallistuminen, luopuminen ajatuksesta, että ihminen ja koko luomakunta on pyhä.

Ei kommentteja:


Magnus Enckellin alttaritaulu Tampereen Tuomiokirkossa: huomaa miespari käsi kädessä!
"Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä."
Joh. 15:18-19