Sivut

Blogin uusi teemalaulu: Lord of the Lost - noituLOVEr (= Love Revolution!), lyriikkavideo


Sananen Markolta

Sinä konservatiivinen kristitty, joka ehkä eksyit tänne, ennen
kuin edes harkitset arvostella, harkitse seuraavaa: Voitto Viron mietteitä uskosta!

Kuten
Gandhi sanoi: "Pidän Kristuksestanne. En pidä kristityistänne. He ovat niin erilaisia kuin Kristuksenne."

- Rakas Jeesus, varjele minua seuraajiltasi!

"Kristityt: aina kun sanotte, 'minä puhun vain totuuden rakkaudessa', mitä ihmiset oikeasti kuulevat on: 'Minä olen mulkku.' Joten lakatkaa sanomasta niin. Paitsi jos olette. Siinä tapauksessa jatkakaa... kai." - John Shore

Suvaitsevaisuus on minulle itseisarvo, mutta suvaitsemattomuuden suvaitseminen on älytön vaatimus; minä en ole tekemisissä negatiivisten ihmisten ja suuntausten kanssa! (Katso alla "Suvaitsevaisuusparadoksi"!) En hyväksy ainuttakaan lahkoa, joka ei hyväksy minua, ehdoitta.
Tämä blogi ei ole pyhimyksiä eikä lampaita varten.

Olen pahoillani jos asenteeni tuntuu kärkevältä, mutta minä olen jo kauan sitten saanut tarpeekseni vastustajiemme argumenteista, enkä koe kutsumuksenani yrittää "ymmärtää" tai "keskustella"; heille minulla ei ole mitään sanottavaa.

Niin maailmankatsomukseni kuin ennen kaikkea elämäni ja elämän asenteeni on kokenut valtavia mullistuksia 2015 vuoden lopusta alkaen, josta voit lukea blogissani Resurget Sol Fugiens: Minun tieni.
Tämä blogi alkoi puhtaasti kristilliseltä pohjalta, ja useimmat kirjoitukset käsittelevätkin kristinuskoa: kaikki mahdolliset kysymykset sen pohjalta on varmasti käsitelty!
Sitten hylkäsin ensin kristinuskon vakaumuksenani ja laajensin kirjoitusten näkökulmaa - myönnän, että tarkoituksella myös hiukan provokatiiviseen suuntaan;
nyt olen kääntynyt buddhalaisuuteen, eikä kristinusko enää kiinnosta minua millään muotoa. Se ei tietenkään tee tyhjäksi tekemääni työtä, jos se voi olla avuksi jollekin.
Sitä paitsi puolisoni kanssa käymme joka tapauksessa Sateenkaarimessuissa, ei se ole pois suljettua. Nykyään on vaikeaa keksiä uutta sisältöä tähän blogiin, jonka aihe on niin spesifinen.

Yhteydenotot kommentoimalla mitä tahansa kirjoitusta tässä blogissa: henkilökohtaisia viestejä en tietenkään julkaise. Muista e-mail osoitteesi, jotta voin vastata jos niin haluat! Ja luonnollisesti ainoastaan asiallisia ja ystävällisiä viestejä, kuten kuka tahansa ajatteleva ihminen ymmärtää!

24.7.06

OLIKO JEESUS HOMO? - Peter Tatchell kyseenalaistaa Jeesuksen Kristuksen seksuaalisuuden

Suomentajan huomautus: sanottakoon, että minä en usko näin, mutta en myöskään pidä rienaavana asian pohtimista, yhtä vähän kuin sitä oliko Jeesus kenties naimisissa (ja sitäkään en usko).

Oliko Jeesus homo? Me emme tiedä. Mutta se on mahdollisuus jota ei voida sulkea pois. Eräs versio Markuksen evankeliumista - joka on yhä akateemisen väittelyn aiheena - viittaa Jeesuksella olleen homoseksuaalisen suhteen nuorukaisen kanssa, jonka hän herätti kuolleista.

Columbian yliopiston raamattuoppineen, Morton Smithin mukaan hänen Jerusalemin läheltä Mar Saban luostarista 1958 löytämänsä käsikirjoituksen palanen osoitti, että Markuksen kymmenennen luvun (jakeiden 34 ja 35 välissä Raamatun standardiversiossa) täysi teksti pitää sisällään kohdan:

"Ja nuorukainen, katsoen ylös häneen (Jeesukseen), rakasti häntä ja pyysi että hän saisi pysyä hänen kanssaan. Ja lähdettyään haudasta he menivät nuorukaisen taloon, sillä hän oli rikas. Ja kuuden päivän jälkeen Jeesus opetti häntä, ja illalla nuorukainen tuli hänen luokseen liinavaate alastoman vartalonsa yllä. Ja hän viipyi hänen luonaan sinä yönä, sillä Jeesus opetti hänelle Jumalan valtakunnan mysteerin."

Toiset raamattuoppineet kiistävät kiihkeästi tämän käsikirjoituksen totuudenmukaisuuden. Tämä ei tule yllätyksenä. Homo-Jeesuksen ilmestys kaivaisi perustukset oikeaoppisen kristinuskon joidenkin perustavimpien oppien alta, mukaanlukien sen valloillaan olevan homofobian.

Mutta vaikka teksti olisi aito, tarjoaako tämä epäselvä kohta todisteen Jeesuksen homoseksuaalisuudesta? Vaikea sanoa. Kristuksen ja nuorukaisen välisen suhteen tarkkaa luonnetta ei tulkita. Seksuaaliseen yhteyteen vihjataan, mutta ei selvästi lausuta.

Morton Smithin dokumentti on itseasiassa epäolennainen Kristuksen seksuaalisen suuntautumisen ratkaisemattomalle aiheelle. Mitä voimme sanoa varmuudella on, että vahvistettu, hyväksytty raamatullinen kertomus ei anna meille lainkaan tietoa Jeesuksen seksuaalisuudesta.

Varman tiedon puuttuminen ei tietenkään merkitse, että voimme pitää itsestäänselvänä että Jeesus oli heteroseksuaali. Kaukana siitä! Tiedon puute hänen eroottisista taipumuksistaan herättää kysymyksiä enenmmän kuin mihin se vastaa.

Totuus on ettemme yksinkertaisesti tiedä, oliko Jeesus hetero, homo, biseksuaali tai selibaatissa. Kirkon lausumattomalle asetukselle, että hän oli joko heteroseksuaali tai tyhjä lihan himoista, ei totisesti ole todistetta. Koska mikään Raamatussa ei osoita Kristuksella olleen eroottisia tunteita naisia kohtaan, tai suhteita naissukupuolen kanssa, mahdollisuutta että hän oli homo, ei voida jättää huomiotta.

Kaikkien todisteiden puuttuessa että Jeesus oli heteroseksuaali, kirkon teologian homofobian perustus on aina vain horjuvampi ja mahdoton puolustaa. Kuinka järjestäytynyt uskonto uskaltaa syyttää homoseksuaalisuutta kun sen uskon perustaja oli itse salaperäisen, tuntemattoman seksuaalisuuden mies, joka olisi voinut olla, niin pitkälle kuin tiedämme, homoseksuaali?

Raamattu kertoo meille että Jeesus syntyi ihmiseksi ja sen tähden hänellä oletettavasti oli miehisiä seksuaalisia tunteita. Olisi ollut enemmän tai vähemmän mahdotonta, biologisesti, ettei hänellä olisi ollut eroottisen kiihottumisen elementtiä - vaikka sitten vain normaalina miehisenä reaktiona herätä erektiossa.

Lisää aiheesta.

Ei kommentteja:


Magnus Enckellin alttaritaulu Tampereen Tuomiokirkossa: huomaa miespari käsi kädessä!
"Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä."
Joh. 15:18-19